Bewust worden door Inzicht
Astrologie & Tarot
bewustwording

 
home energie astrologie tarot inzicht consulten   contact



Adem is "zijn"
Onze bossen zijn de longen van de wereld. Zij zijn de verbinding tussen hemel en aarde.
Zo is het ook met onze longen. Deze zijn de verbinding tussen geest en lichaam. Adem is leven, is energie, het activeert de geest in het lichaam. "Psyche" komt uit het Grieks en betekent adem.

Adem (zuurstof) is de eerste vereiste brandstof die we nodig hebben om te “zijn”. Een goede ademhaling is van essentieel belang voor een goede gezondheid. Er komen allerlei stoffen mee vrij, wat belangrijk is voor je welzijn. Spanning en pijn kun je met goed ademhalen laten verdwijnen. Je brengt er je linker- en rechterhersenhelft mee in balans. Als je verkeerd adem haalt blijven emoties en spanningen vastzitten.


Verkeerd ademhalen
Veel mensen halen geforceerd adem of hebben een snelle, oppervlakkige ademhaling. Er kunnen zich dan melkzuren en zouten op gaan hopen in spieren en organen. Melkzuren kunnen zich vastzetten in zenuwcentra en het lichaam vervolgens ziek maken waardoor cellen afsterven. Door goed te ademen komt energie vrij en worden cellen vernieuwd.


Manieren van ademhalen
Bij de goede ademhaling wordt bijna altijd door de neus in- en door de mond uitgeademd. Buik, middenrif en borst doen hier alle drie aan mee. Bij de inademing wordt de neus wijd opengesperd, net alsof je een lekkere geur op wilt snuiven. Op dat moment maken zenuwpunten vlakbij de voorhoofdchakra of derde oog contact met de bekkenbodem. Het brengt boven en onder met elkaar in balans. Met de uitademing laat je alles los, je maakt jezelf helemaal leeg maar doe dit niet geforceerd. Dan volgt er een adempauze die van belang is om bet gevoel van totale rust te ervaren. Dat doe je zo vaak als je denkt dat nodig is. Uitademen is erg belangrijk, want als je goed uitademt, adem je vanzelf weer goed in.

In het begin kan bet best moeilijk  zijn om volledig adem te halen zonder dat je er heel bewust aan denkt. Het zal misschien nog wat geforceerd gaan. Naarmate je het vaker doet zal het steeds makkelijker en vanzelfsprekender worden.

Speciale technieken
Naast deze volledige ademhaling is er de energieke vuurademhaling. Bij de inademing wordt de buik krachtig uitgezet en bij de uitademing krachtig ingetrokken. Dit herhaal je een aantal keren. Hoeveel keer je dit doet kun je zelf inschatten naar gelang je behoefte. Hiermee masseer je de bijnieren wat de productie van corticoïden beïnvloedt. Je krijgt er ook een adrenalinestoot mee. De verkoelende ademhaling is een mooi hulpmiddel bij bijvoorbeeld een verslaving of hongergevoel. Hiervoor wordt de mond getuit waarbij de ingezogen lucht vanzelf gekoeld wordt. De insulineproductie wordt hiermee in balans gebracht. Je kunt deze techniek ook gebruiken als je het erg warm hebt of bij opvliegers. Bij menstruatiepijn werkt het pijnstillend als je bij deze techniek je aandacht naar het spanningsgebied brengt. Zwangere vrouwen die misselijk zijn hebben ook baat bij de verkoelende ademhaling.


Versterken
Om het een en ander te versterken kun je de ademhalingstechnieken combineren met verschillende houdingen. De leeuwenhouding in combinatie met ademen is heel goed voor mensen die communicatief niet zo lekker in hun vel zitten of voor mensen die een beetje depri zijn. Gooi je borst vooruit, sper je ogen wijd open en steek je tong zo ver mogelijk uit je mond. Ondertussen gaat je totale ademhaling rustig door. Hiermee laat je zien wie je bent en is het goed voor je zelfvertrouwen. Je lekker helemaal uitrekken, met de handen ten hemel gespreid en daarbij de volledige ademhaling toepassen verbindt de mens met de kosmos. Spanningen verdwijnen hierdoor en je voelt je helemaal vrij.

Ben je moe en moet je er nog even tegenaan dan brengt de koetsiershouding verlichting. Dit doe je door jezelf helemaal naar voren te buigen, je ellebogen op je knieën te plaatsen en je hoofd te laten hangen en dan in combinatie met ademhaling. Daarna rek je jezelf goed uit.
Gapen geeft ook een opluchting bij spanning. Krul je tong om en druk het puntje ervan tegen de achterkant van je verhemelte. Daarbij goed door je neus ademhalen. Het gapen komt dan vanzelf. Daarna rek je jezelf weer even goed uit. Een leuke aanvulling is het masseren van je vingers waarbij je dan weer goed doorademt. Iedere vinger relateert aan bepaalde organen en of emoties. Dit is pure zelfreflexologie.




 
Plaats een reactie
 
Datum:  
 

 

sitemap © 2005-2014 b. duijnker – alle rechten voorbehouden - disclaimer